Всичко за дизайна на шапки и модата
Публикувана на 08.02.2020Дизайна на една шапка е много по-сложен, отколкото изглежда отстрани. Целият процес е един вид триизмерно проектиране, повече като планиране на сграда, отколкото на част от облеклото, както се прави дизайн на дреха или обувка. Когато се правят шапки за масово разпространение първо трябва да се изработи една “демо” шапка или модел, който да даде по-ясна представа как точно ще изглежда в действителност дизайна, който до скоро е бил гледан само на лист хартия или на компютъра. Тази прото-шапка в последствие може да бъде променяна няколко пъти от дизайнера и производителя, докато се получи желаният резултат. И едва тогава може да се пуснат повече бройки за производство. Освен външния вид на една шапка дизайнерите вкарват в нея и желанията на клиентите, това, което те искат да получат, както и калкулираната цена на завършеното изделие, която се определя и от материала, изработката и до колко тя е трудна и нетрадиционна.
Изкуството в създаването на дизайна по една шапка, обаче не е да се създаде една прекалено скъпа завършена версия, която на всичкото отгоре да не е никак удобна и подходяща за всекидневно носене. Точно обратното. Изкуството е именно да се изработи продукт, който да може да задоволи нуждите на широката маса от потребители, без това да се превръща в мъчение за тях, например да трябва да се нагласят така, че да могат да носят шапката.
Според това какво точно предпочитат потребителите, това и правят дизайнерите. Всяка една група от потребители си има изискване към това какво да представлява идеалната шапка, как да изглежда, каква част от лицето да подчертава и т.н. Един успешен дизайнер е запознат с широк кръг от потребителски групи и техните предпочитания и успява успешно да ги задоволи, чрез крайния продукт, който в случая ще е една сполучлива шапка за предстоящия сезон.
След като дизайна е завършен има още няколко много важни стъпки, които трябва да се изпълнят, за да може да се каже, че една шапка е направена успешно. Според това за каква потребителска група е проектирана, зависи и какви промени ще претърпи. Има дизайнерски шапки, които се правят в няколко ограничени бройки, шапки за широката потребителска група, които носим ние обикновените хора и образци на шапкарското изкуство. Последните са проектирани и произведени само в един или два екземпляра.
Понякога дизайнерите са повече от креативни и създават изключително странни и ексцентрични шапки, които обаче рядко се носят извън модната сцена. Такива шапки се наричат дизайнерски и те често се правят на ръка, а не с помощта на машини. И тъй като за тяхната изработка отиват повече време, като човеко часове, цените им са в пъти повече, отколкото на тези, произведени от машини. Но истинските ценители са готови да платят висока цена, само и само да притежават нещо изключително и единствено по рода си. А и при дизайнерските шапки качеството е на много по-голяма висота, отколкото при машинните шапки, заради направата на ръка и изпипването до последните детайли, нещо, което понякога не се прави на машините, където се правят няколко бройки бързо и лесно.
Разбира се средния потребител предпочита машинно изработените шапки, отколкото ръчните, дизайнерски шапки.